Friday, May 8, 2015

Amalan membaca Al Quran

Khasiat memaca Al Quran skopnya amat meluas.Apabila seseorang yang beragama Islam wajib baginya mempercaya,membaca dan mengerti serta faham isi kandung Al Quran. Jika seseorang itu mempelajari isi kandung Al Quran pasti dan mesti jiwanya dalam bentuk kerohanian atau katanama lain spritual amat berbeza dengan mereka tidak mempelajari atau memahami atau beriman akan Al Quran
Untuk membuktikan sejauh manaa kebenaran yang sebenar-benarnya amatlah tidak susah dirungkai tiada apa diberatkan seperti kita lihat dalam surah Al Sirah seperti terkandung mengikut kalam Allah dimana mereka yang diangkat darjatnya dalam berzikir kepada Allah atau sentiasa memuji Allah..Allah tidak sesekali memberatkan ujian yang  bakal dipikul oleh mereka yang diuji malah memberitahu kita dan mengajar kita atau umat Islam setiap perkara pasti ada penyelesiaannya.KIta dikehendaki sentiasa bertawakal kepadanya.
Disini terdapat pentingnya dari segi aqidah yang mempercayai kuasa Allah Maha Berkuasa.Kekuatan atau nyawa kekuatan dalam diri yang diperkukuhkan dengan amalan wajib serta sunat.Ini merupakan makanan bagi ruh dan nyawa kerana makhluk perlu tempat bergantung juga dikeranakan sesuatu kerana.
Al Quran juga mendidik manusia kepada peraturan hidup.Jika hukum dan peraturan tidak dihargai siapakah manusia?mereka boleh lakukan apa saja tanpa mengira asal kitaran hidup sebagai manusia.Allah mengkhaskan kepada mereka bagi menterjemahkan hidup sebagai insan yang bertuhankan Allah.Balasan balasan yang disajikan mengikut ketetapan Allah.
Kita boleh rujuk di dalam surah Al Fatihah..dimana kita diajar memuji dengan pujian-pujian yang tidak terungkap dengan kata-kata sahaja..Allah menjadi raja di hari pembalasan.
Permulaan ayat diperturnkan kepada rasulullah s.a.w adalah Al Iqra..Kita difahamkan nabi dan rasul itu adalah mereka yang dikhaskan untuk menyampaikan apa yang benar dari Allah.Rasulullah yang terakhir ialah muhammad s.a.w yang tidak tahu membaca atau menulis.
Jelas ia ada disebut dalam al quran...ia diturunkan secara ansur-ansur...terdapat juga dalam Hadis yang sahih.
Kekuatan ilmu dunia dan akhirat ada terkandung di dalam kitab Al Quran.Tanpa syak dan was-was kita terselamat di dunia dan akhirat.
Takutilah akan Allah SWT kerana apa yang diperturunkan kepada nabi muhammad saw adalah perkara benar.
Ilmu Allah dituntut dengan sabar mereka inilah yang beroleh kejayaan dunia dan akhirat.Memupuk generasi akan datang agar minat membaca Al Quran bukanlah perkara yang berat atau ringan yang hendak digalas.
Keutamaan disini kita sendiri memperkukuhkan Al Quran dengan pertolongan Allah Taala.Akhirnya kejayaan pasti tiba.
Mengapa kita patut baca dan mempelajari Al Quran.?
Inilah Bonus kepada kita sebagai insan biasa dan Al Quran itu terkandung janji kita dengan Allah.
Allah tidak mensia-siakan kita melainkan dengan hanya sebagai rujukan ilmu dan pengajaran.
Maha suci Allah yang mengaturnya dengan segala puji pujian yang mentadbir sekalian alam.
Al Quran jua terdapat dari sistem pemerintahan menurut politiknya.
Al Quran ada sebut perihal sains..Al Baqarah
Al Quran ada menyebut tentang kiraan dalam konteks zakat surah Al An'am
Al Quran ada menyebut tetang ilmu cakrawala seperti yang dibunyikan dalan surah Al Buruj(Bintang)....Surah Ankabut)asap/kabut)
Al Quran ada menyebut akan peihal akhirat.sekadar kita memahami kehendak kita sebagai insan.

No comments:

Post a Comment

Paparan yang sangat popular

Pendaftaran Percuma

Saya sebagai agen yang dibenarkan untuk mengaktifkan MyKad,Kedai dan Agen untuk menyertai Program Mykad Smartshopper.Program ini diperkenalkan oleh Affiliate Junction bertujuan membuka ruang dan peluang kepada mereka yang berminat dalam pengurangan kos perbelanjaan,pengiklanan,menambahkan lagi pelanggan dan pendapatan sampingan atau sepenuh masa.Pendaftaran adalah percuma
Hantarkan
1-NO MYKAD(IC)
2-ALAMAT
3-NO TELEFON
4-NAMA
5-E MEL
6-PILIHAN(mykad,kedai atau agen)
p/s kepada yang berminat memilih daftar kedai atau Agency
a)-Pastikan kedai memiliki sijil SSM dan internet.
b)-tetapkan tarikh dan tempat temujanji(tujuan memberi maklumat lanjut berhubung perkara program yang dimaksudkan)






Followers