Wednesday, May 16, 2012

Pasaran Saham oiii

Hello kawan-kawan...lama juga aku menyepi dari blogging  atau fb...biasalah bukan kerana sibuk..aku sedang belajar sendiri-sendiri di rumah untuk trading..aku memang suka pasal spread ke trade le share ke..sebab utama  kerana mengisi ilmu pengetahuan.
sebelum ni aku join forex trade....aku ada banyak kerugian dari keberuntungan kalau mengikut dari sejarah spread forex ini..

cthnya:-
          
mcm aku spread seperti gambar di atas..Kalau nak dijadikan cerita memang aku tak pernah dapat keuntungan...Awalnya memang la aku ada keuntungan sedikit tak sempat aku nak close spread...duit pun dah habis...inilah risiko yang utama kalau tak ditipu bila berada dalam dunia forex...dunia forex ni kita cuma perlu pandai spread kemudian ekuitinya mestilah dapat menampung sepanjang kita spread ...keseronokan bagi aku  adalah aku dapat belajar tentang saingan matawang dunia yang  mana satu-satunya matawang itu jatuh atau naik...


Kemudian aku cuba mengadap ke arah institusi kewangan sebagai contoh cimb,maybank dan rhb.Setelah  aku  dapati aku tiada keuntungan dalam forex aku mencuba pula trade di Maybank.Minimum untuk aku buka akaun pada masa tu tak silap aku hanya sepuluh ringgit.Bermulalah era pada hari itu aku membeli LOT-LOT saham dari syrikat-syarikat yang tersenarai dalam Bursa Malaysia..Seronok juga  sebab  hati aku terhibur walaupun  aku  tidak ada keuntungan mungkin sebabnya aku kecetekan ilmu mengenainya
cth:-.


 aku boleh beri sedikit maklumat mengenai pembayaran untuk unit dan lot saham serta cukai dan komisen  broker...adalah aku sarankan kepada mereka yang ingin mencuba membeli saham atau ingin buka akaun trade yang  utama sekali ialah  pastikan anda akan beroleh keuntungan setelah di tolak dari komisyen  broker sebanyak RM12.00 ,duti stem RM1.00 dan pelepasan  cukai 0.06.pastikan keuntungan melebihi dari RM13.06 (jumlah setelah dicampur )..
misalan setiap unit  berharga 0.05sen .
cth     :-   1lot = 1000 unit
1000 x 0.05 = 50.00
50.00 +13.06 =63.06 1 lot saham

katalah pada masa itu anda membeli 10 Lot saham dengan berharga 0.05sen seunit  dan modal pada masa itu adalah 513.06rm jika setiap 100 unit anda mendapat untung adalah 0.05
100 x 0.05=5.0sen
kemudian 5.0 x 100 = 500rm
setelah itu ditolak dengan 13.06

Jika kita membeli dengan kuantiti sedikit boleh  menyebabkan kita tidak  dapat keuntungan akibat dari komisyen,stem  dan  cukai.
Tetapi dah memang rugi akibat share tak menjadi mereka mengalami kejatuhan nak  buat  macamana...terima je la padahnya...

cth                                                                                                                                                              

yang  diatas ni  pula trade cimb....lebih baik kita suruh  wang kita bekerja  untuk kita sambil mengisi masa lapang dan jadikan pelaburan  saham  itu sebagai hobi berbelanja bila ada wang lebih...jangan guna wang simpanan untuk membeli pasaran saham  seperti diatas tetapi beli unit trust seperti bon saham yang ada dijual oleh institusi kewangan di Malaysia


No comments:

Post a Comment

Paparan yang sangat popular

Pendaftaran Percuma

Saya sebagai agen yang dibenarkan untuk mengaktifkan MyKad,Kedai dan Agen untuk menyertai Program Mykad Smartshopper.Program ini diperkenalkan oleh Affiliate Junction bertujuan membuka ruang dan peluang kepada mereka yang berminat dalam pengurangan kos perbelanjaan,pengiklanan,menambahkan lagi pelanggan dan pendapatan sampingan atau sepenuh masa.Pendaftaran adalah percuma
Hantarkan
1-NO MYKAD(IC)
2-ALAMAT
3-NO TELEFON
4-NAMA
5-E MEL
6-PILIHAN(mykad,kedai atau agen)
p/s kepada yang berminat memilih daftar kedai atau Agency
a)-Pastikan kedai memiliki sijil SSM dan internet.
b)-tetapkan tarikh dan tempat temujanji(tujuan memberi maklumat lanjut berhubung perkara program yang dimaksudkan)






Followers