Monday, April 16, 2012

Seronok bila ada kamera

 Aku tak ada gambar nak diambil sebab  tak ada kamera...hehehe(aku ketawa  sendirian) bukan tak mahu beli...hajat hati tu memang la nak beli tapi   bila sampai  masa ke kedai tengok  kamera jiwa aku jadi tak mahu beli bukan kerana sikap penjual yang tak mahu  pandang aku  dengan   sebelah  mata..(ceh..maklum je lah benda nak bagi untung..bisik hati aku)
Cuba bayangkan benda  berharga RM3k keatas..wang titik peluh aku selama dua tahun kumpul..baru boleh nak beli..dalam sekelip mata duit tu habis...nak kumpul sampai merah  biji mata...nak  bagi perabis tak sampai lima minit....Lain lah kalau aku anak vip ke vvip ke atau isteri aku vip atau vvip ataupun aku sendiri yang vvip atau vip..bukan setakat kemera yang datang cari...malah tukang bawa kamera pun aku boleh ada..
Yang sebenarnya aku bukanlah  dikira peminat setia dalam bab kamera..setahu aku bagi mereka peminat setia kamera ni..boleh cari makan sampai ratusan ribu dalam masa yang singkat...tak tahu pula bagaimana caranya..sebabnya aku belajar pun setakat boleh  ada  sijil menengah je..bukan aku  hendak merendahkan diri pasal bab pembelajaran ni kerana aku  tahu...kita boleh belajar apa yang kita tak tahu tapi kalau dah  tahu kita kena pula memahaminya bila dah faham kita kena pula mengerti..jadinya bila dah mengerti bermakna  kita sudah   bersedia dengan apa jua cabaran yang bakal mendatang...
 Kalau hendak beli yang murah  tu memang le boleh..bagi aku  kalau dah  alang-alang membeli tu baiknya  aku  jadikan  ia  sebagai kerjaya yang mencabar kredibiliti seorang jurukamera yang tak  bertauliah...Mahu ke mereka dengan jurukamera yang tidak  bertauliah ni...pakejnya memang murah..tapi kualiti gambar  atau  sentuhan situasi pada gambar tentunya kurang menarik..ye ke...(pandainya aku menilai)..
Pada mulanya aku rasakan ia satu  keperluan  bagi aku...masakan tidak..bila dah  jadi  ahli blogger ni...tentunya  akan dapat  menghidupkan suasana blog aku  nanti...huuhhuhu(ceh..aku dah  tangkap syahdu..)Bayangkan bila aku masuk hutan kemudian jumpa air terjun dengan  kilauan percikan air  terjunya  laksana mutiara dan  berlian  bertaburan....perghhhh.....kayanya sumber hutan malar  hijau..kemudian aku hidupkan dengan waktu subuh antaranya  titisan embun yang berguguran...sketch..sketch...aku ambil gambar satu persatu  air embun dalam 1 saat 30 gambar...aduhhhhh....cantiknya..
kemudian terlihat pula keceriaan beberapa orang sedang  bermandi-manda pada  waktu  tengaharinya.. sketch..aku ambil  gambar...kemudian  terlihat  pula  awek  cun(part  ni  kena kepala cun ckit...)sedang  termenung  riang  sambil mencuci tangan...
seronok...seronok..seronoknya  kalau  aku ada kamera...
(seronok ke ada kamera?!!bentak hati aku)huhu...bilamana yang kita mahu  semacam  diperlukan memang lah  rasa seronok...nanti lama kelamaan tentunya rasa bosan dengan  sikap ego kamera..bila ianya perlukan
nafkah..kerana kita dah dapat  untung kot..sebab tu le dia buat  hal..ye la..cuba fikir  sedangkan baju  yang  dipakai tentu boleh  koyak..takkan benda yang setiap hari guna  tanpa diulik macam bidadari atau  bayi itu tidak mendatangkan masaalah...Hermmm...buat  aku  terfikir lagi...patut ke aku memiliki kamera..???kalau  fikir seronok memang patut  aku ada tapi bila fikir mendatangkan masaalah tentunya  aku  tak mahu memilikinya....aduuuuhhh...aku  dalam dilema...
Aku pernah  juga membuat risikan  mengenai hal pemilik  kamera  ni aku bertanya mengalahkan wartawan  ataupun  detektif yang menyoal suspek...benda yang patut aku menganalisis terlebih dahulu...aku  kena selidik sedalam lautan yang terbelah semasa Nabi Musa menghentak  tongkatnya  setelah  menerima  wahyu  dari Allah..amboiiii  selidik sakan aku ni....Kalau  aku ada kamera pada zaman tu dah  tentu aku dah  tiada  pada dunia hari ini..yang ada hanya hasil kerja aku....untungnya aku  ada  pada hari ini....sekurang-kurangnya  dapat   juga aku menulis tentang keseronokan memiliki kamera...

No comments:

Post a Comment

Paparan yang sangat popular

Pendaftaran Percuma

Saya sebagai agen yang dibenarkan untuk mengaktifkan MyKad,Kedai dan Agen untuk menyertai Program Mykad Smartshopper.Program ini diperkenalkan oleh Affiliate Junction bertujuan membuka ruang dan peluang kepada mereka yang berminat dalam pengurangan kos perbelanjaan,pengiklanan,menambahkan lagi pelanggan dan pendapatan sampingan atau sepenuh masa.Pendaftaran adalah percuma
Hantarkan
1-NO MYKAD(IC)
2-ALAMAT
3-NO TELEFON
4-NAMA
5-E MEL
6-PILIHAN(mykad,kedai atau agen)
p/s kepada yang berminat memilih daftar kedai atau Agency
a)-Pastikan kedai memiliki sijil SSM dan internet.
b)-tetapkan tarikh dan tempat temujanji(tujuan memberi maklumat lanjut berhubung perkara program yang dimaksudkan)






Followers