Sunday, December 2, 2012

bingkisan perniagaanku

hari ini dapat juga masuk ruangan blog ni setelah sekian lama menyepi kerana tugasan yg agak sibuk...maklumat yang aku dapat sepanjang aku tak bersiaran dalam blogspot ni banyak juga...salah satu adalah gerai air tebu...awalnya aku dapat seorang pembantu yang amat bagus sekali...rajin...cakap cukup meyakinkan tapi hasil mutu kerja mya aduhhhh......silap aku juga menaruh kepercayaan sepenuhnya kepada beliau.....hari pertama beliau membantu aku cukup menyeronokkan..sehingga bermulanya perangai beliau ....pagi-pagi buta dh merayap entah kemana cuma sekadar memberitahu aku nak balik kerumah untuk basuh baju...aku pun tanpa lengahkan masa pergilah aku menyiapkan kerja-kerja gerai tebu aku...kira-kira waktu sudah nak masuk ketengahari  beliau pun muncul dalam keadaan kepenatan dan kepalanya yang sudah berjahit ..lalu berkata memohon pertolongan agar menhantarnya ke balai polis untuk buat laporan polis kerana disamun...aku macam seakan tidak percaya ,masakan tidak ..fikiran aku mula melayang memikirkan sebab apa beliau disamun walhal pada masa yang sama mata pencarian hanya membantu orang lain berniaga dengan pendapatan tak seberapa...aku dalam kehairanan sebegitu banyakkah duit beliau sehingga disamun...sambil aku bertanya macamana boleh terjadi pekara sebegini keatas beliau...sampai sahaja di balai polis beliau mengadu apa yang terjadi sebenar-benarnya...dalam keadaan kepala beliaau berjahit lapan menceritakan segalanya...pada hari itu gerai aku tak beroperasi lah gamaknya...bisnes air tebu aku ni tak lah sehebat yang kalian sangkakan..hanya cukup sekadar balik modal..kepada mereka yang berniaga cari untung sudah tentu hilang sabar dengan keadaan keberhasilan jualan air tebu yang diniagakan...mana tidak seawal pagi keluar sudah mula menyiang kulit tebu yang pada akhirnya air batu yang kecairan dan tdak kehabisan akibat kurangnya pembeli air tebu yang diniagakan...tetapi kepada mereka yang berminat berniaga sudah pasti menganggap ianya sebagai pembelajaran dan cabaran...genap seminggu beliau bersama membantu aku...beliau terpaksa mengundurkan diri akibat desakan dan tekanan dari kerja-kerja gerai air tebu yang mana beliau merasakan berat untuk beliau menanggung kerana aku memberi kepercayaan penuh kepada beliau..seketika pada hari-hari sebelum beliau mengundurkan diri perkara yang sangat  tidak diingini oleh sesiapa pun...mungkin pada masa itu beliau sangat-sangat rasa tertekan sehingga sanggup cuba menikam ahli JKK yang mana pada masa itu ahli JKK telah selesai mengunci pintu Dewan dan dalam perjalanan keluar Dewan...beliau pula berada di gerai air tebu aku dan aku pula sedang menyiang kulit tebu...Pada waktu itu hanya satu perkataan sahaja yang keluar dari mulut aku...whooooooiiii....sambil aku cuba mendekati ingin tahu apa yng berlaku seterusnya waktu itu juga lah aku terlihat beliau membalng pisau kearah ahli JKK sebelum berlakunya pengakhiran pertelingkahan mereka..
Bayangkanlah apa yang dah berlaku pada masa itu...Allah sajalah yang tahu berapa takutnya aku bila perkara yang sangat-sangat tidak diingini berlaku..inilah sessi pembelanjaran kepada aku mengaenai adanya pembantu...Di sini aku cuma boleh katakan mengenai cabaran dalam perniagaan amat luas...utamakan minat bukan kerana desakan hidup..

No comments:

Post a Comment

Paparan yang sangat popular

Pendaftaran Percuma

Saya sebagai agen yang dibenarkan untuk mengaktifkan MyKad,Kedai dan Agen untuk menyertai Program Mykad Smartshopper.Program ini diperkenalkan oleh Affiliate Junction bertujuan membuka ruang dan peluang kepada mereka yang berminat dalam pengurangan kos perbelanjaan,pengiklanan,menambahkan lagi pelanggan dan pendapatan sampingan atau sepenuh masa.Pendaftaran adalah percuma
Hantarkan
1-NO MYKAD(IC)
2-ALAMAT
3-NO TELEFON
4-NAMA
5-E MEL
6-PILIHAN(mykad,kedai atau agen)
p/s kepada yang berminat memilih daftar kedai atau Agency
a)-Pastikan kedai memiliki sijil SSM dan internet.
b)-tetapkan tarikh dan tempat temujanji(tujuan memberi maklumat lanjut berhubung perkara program yang dimaksudkan)






Followers