Monday, August 30, 2010

resepi masak mee kari ayam

Semalam aku berbuka puasa ngn mee kari buatan tangan aku  sendiri...gambar?..tak ada...kali ni aku tak  bagi gambar tapi resepi masak mee kari..klaw llki bujang tu mmg sesuai masak mee kari ni...simple je..

Bahan-bahannya  kena ada:-

  • Minyak Zaitun
  • Rempah Kari Ayam dan Daging(kalau suka pedas bolehlah campur serbuk cili)
  • Bawang Merah 2-3 ulas
  • Bawang Putih 2-3 nabu
  • Garam secukup rasa
  • Ayam 2-3ketul
  • Santan kotak kecil(setengah biji kelapa parut) 
  • Asam Jawa
  • Daun Kari setangkai
  • Sayur(Sawi)
  • Bebola ikan atau Kek ikan( kedua-duanya  sekali  pun boleh)
  • Tauhu sebiji
  • Mee sebungkus
Mula-mula sekali panaskan periuk kalau  guna dapur  gas gunakan api yang perlahan begitu juga jikalau  guna dapur letrik.(mestilah..takkan nk guna periuk sejuk bila nk masak)kemudian masukkan Minyak Zaitun(ikut sukatan sendiri  kalau nk mkn beramai-ramai kena lebih ckit sbb nnt nk masak rencahnya pula kena banyak)setelah minyak Zaitun tadi dah panas bolehlah masukkn bawang merah dan bawang  putih  yang telah diracik tadi kemudian masukkan pula daun kari(ikut sukatan anda)...bila ada bau(bukan bau  hangit)masukkan pula rempah kari..(rempah kari tadi telah digaulkan dengan air mineral)bila dah tumiskan sehingga dah naik bau(bukan  bau hangit) masukkan pula air asam jawa(setengah peket asam jawa dicampurkan dengan air suam)(jgn bnyk kira setengah  gelas pun dh ok)gaulkan bila dah rasa macam dah sebati baru masukkan santan(bergantung pada anda mahukkan cair tambah jer air klw mahu pekat tambah jer santannya)...renehkan...baru masukkan ayam yang telah dipotong-potong kecil dan masukkan kek ikan atau bebola ikan dan juga tauhu.Sekarang tnggula smpi dah masak...
Sementara menuggu masak tu...ambil sayur tadi kemudian celurkan ia dalam air panas atau campurkan sekali dalam kari tadi pun tak ape..dalm masa 25mnit dah pun siap..bolehlah amek mee bubuh dalam mangkuk kemudian amek kari bubuh kedalam mamngkuk berisi mee...perghhh..lazatnya..selamat mencuba..


2 comments:

  1. Wow... nak cuba... nak cuba...

    ReplyDelete
  2. alamak.... takde gambar keee.... kalau ade lagi berselera.... ahaksss

    ReplyDelete

Paparan yang sangat popular

Pendaftaran Percuma

Saya sebagai agen yang dibenarkan untuk mengaktifkan MyKad,Kedai dan Agen untuk menyertai Program Mykad Smartshopper.Program ini diperkenalkan oleh Affiliate Junction bertujuan membuka ruang dan peluang kepada mereka yang berminat dalam pengurangan kos perbelanjaan,pengiklanan,menambahkan lagi pelanggan dan pendapatan sampingan atau sepenuh masa.Pendaftaran adalah percuma
Hantarkan
1-NO MYKAD(IC)
2-ALAMAT
3-NO TELEFON
4-NAMA
5-E MEL
6-PILIHAN(mykad,kedai atau agen)
p/s kepada yang berminat memilih daftar kedai atau Agency
a)-Pastikan kedai memiliki sijil SSM dan internet.
b)-tetapkan tarikh dan tempat temujanji(tujuan memberi maklumat lanjut berhubung perkara program yang dimaksudkan)






Followers