Tuesday, January 29, 2013

Hebat pada mata siapa?

Assalamualaikum....dan  salam sejahtera kepada semua pengikut Enak.Hari ini saya tak temui bahan menarik untuk disajikan untuk tatapan  bacaan para blogger dan pembaca.Hari ini saya nak luahkan pandangan saya akan perihal hebat...Saya rasa rata-rata manusia penduduk dunia ingin menjadi orang yang hebat yang  boleh  dikategorikan "High Taste"...betul ke?atau saya sendirian yang beranggapan begitu--(olahan monolog  saya  ketika menulis blog)--- OK...buat permulaaan  saya  nak kata mengenai golongan pertengahan---lebih kurang kata dalam keadaan selamat atau selesa..menaik pun tidak menurun pun tidak..label begini boleh  dianggap--
Mereka yang berada situasi pertengahan ini kebanyakan mahu menjadi hebat dalam ertikata lain mahu maju lagi  setapak.Tidak dapat dinafikan semua orang ada berkeinginan yang  sama dengan golongan pertengahan .Percaya atau tidak bergantung kepada tekanan yang dihadapi..contohnya  desakan rakan-rakan  tempat kerja  ataupun ahli keluarga ataupun desakan trend(alaf baru)...
Kita boleh menjadi saksi dengan  situasi  hari ini dan cuba  nilai..bukan  jatuh  hukum tetapi nilai mereka dengan cara pandangan peribadi pada sudut yang  positif.OK---contoh berkereta  ke tempat kerja..cuba tanya diri anda adakah ianya satu  keperluan  atau kehendak??...
bagi mereka yang sudah  berkereta pastinya soalan yang timbul kenapa kereta aku  rasakan  kurang menarik  kereta orang lain makin  cantik...persoalan ini bukan yang utama ...ada sesetengah  di atara mereka mengambil jalan mudah  dan  berpuashati...contohnya jawapan yang  mungkin kita dengar dalam ertikata lebih sinonim..tak apalah..nanti ada wang lebih  kita beli baru yang lebih  baik dari itu..
Satu kata  semangat yang  terasa sangat impak besar  kepada  hati orang  lain yang mendengar juga  kepada yang  berkata bagi  tujuan melapangkan hati  akibat  desakan...

Patut tak kita  berada  dalam situasi menjadi  orang  yang hebat...sepertimana yang  kita ketahui untuk  menjadi  orang  yang hebat memerlukan  persaingan yang  hebat diantara yang  terhebat.Bererti hidup berisiko tinggi.Ada orang yang hendak menjadi hebat sanggup melakukan apa saja  demi maruah  dan darjat..kita boleh lihat melalui persaingan  drama atau  muzik ataupun  sukan.....
 kalau zaman  dahulu contoh  dalam  dalam zaman sebelum saya  lahir  atau  zaman perang  dunia..adakah  atas  tujuan  siapa  yang  lebih  hebat...
Dunia hari ini dijanjikan tidak  akan  berlaku  persengketaan yang  melibatkan terkorbannya  nyawa  rakyat yang tidak berdosa  demi menebus maruah.Hari ini kita dapat  lihat  serba  sedikit persaingan  berlaku  melalui undian  bagi merebut jawatan.Demi menebus maruah negara pula dengan  cara bersukan dan  ekonomi .Jatuh bangunnya ekonomi melalui kestabilan senario politik .Kalau dibandingkan negara yang hebat seperti Amerika Syarikat,Rusia,Arab Saudi dan Jepun antara satu persaingan yang amat hebat melalui teknologi dan ekonomi.Hari ini kalau di lihat perkembangan pesat sesebuah negara adalah melaui ekonomi dan senario kestabilan politik.
Pernahkah kita terfikir dan bertanya pada diri sendiri atau tanya pada hati sendiri...Patutkah aku menjadi orang yang hebat   ****....??
bukan anda sahaja terfikir malah setiap manusia akan terfikir dan tertanya-tanya bagaimana hendak menjadi orang yang hebat kerana mereka...
Oleh itu ramai kita lihat terkeluarnya penceramah bebas yang berpendidikan tinggi atau yang palsu memperkenalkan produk mereka yang  ternyata hebat antara yang hebat...

Sebenarnya saya boleh buat  kesimpulan adalah melalui yang  mana  lebih  perlu..seperti yang kita ketahui keperluan asas manusia adalah Makanan,Pakaian dan Tempat tinggal..
Pada pendapat saya tentang  menjadi orang yang  hebat ....saya akan  timbulkan satu  persoalan untuk  diri saya  ..."Hebatkah aku pada pandangan Allah"

No comments:

Post a Comment

Paparan yang sangat popular

Pendaftaran Percuma

Saya sebagai agen yang dibenarkan untuk mengaktifkan MyKad,Kedai dan Agen untuk menyertai Program Mykad Smartshopper.Program ini diperkenalkan oleh Affiliate Junction bertujuan membuka ruang dan peluang kepada mereka yang berminat dalam pengurangan kos perbelanjaan,pengiklanan,menambahkan lagi pelanggan dan pendapatan sampingan atau sepenuh masa.Pendaftaran adalah percuma
Hantarkan
1-NO MYKAD(IC)
2-ALAMAT
3-NO TELEFON
4-NAMA
5-E MEL
6-PILIHAN(mykad,kedai atau agen)
p/s kepada yang berminat memilih daftar kedai atau Agency
a)-Pastikan kedai memiliki sijil SSM dan internet.
b)-tetapkan tarikh dan tempat temujanji(tujuan memberi maklumat lanjut berhubung perkara program yang dimaksudkan)






Followers