Thursday, September 2, 2010

Raya oiii...

adeihhh...sudah  dua hari  dua  malam tak dapat  nak  online,banyaklah  bz pulak..mula-mula nak tengok orang sambut  merdeka macamana,tapi aku  kena keje...perghhh...meter pada paras tertinggi...kesian aku...huhu..orang syok sambut merdeka tapi aku  kena keje..kalau  cuti boleh gak snap wajah-wajah yang  ceria  sambut merdeka..tapi apakan dayaku..aku  ada  tanggungjawab yang  perlu  digalas...hehe...."["semangat gilernya aku nie""]tulah  dia  semangat  jiwa  patriotik.Yang  penting aku merdeka  dengan  adanya satu  tanggunjawab,satu kewibawaan dan satu kemahuan semasa  bekerja...[""ishhhh...ada  btol ke aku  ni...poyo  la  plak"']....gembira  gak  tengok diorg nak  sambut  merdeka malah  ada juga yang mengambil kesempatan menipu  ibubapa dan keluarga semata-mata  nak sambut merdeka....bagusnya...!!kerana semangat untuk keraian negara tapi ianya  satu  budaya  yang  tidak berani hadapi  kenyataan kalau  diajak turun ke medan peperangan  atau diajak  bekerjasama,orang  seperti ini akan merosakkan satu perjuangan yang  bertekad mempertahankan imej atau  reputasi.tetapi bagi mereka yang bijak mempergunakan mereka ini sudah tentu  mendatangkan satu keberhasilan yang amat  memuaskan.
Untungnyaaaa... sambut merdeka pada  tahun ini kerana disambut pada bulan Ramadhan ianya ketika umat islam sedang  menjalani ibadah berpuasa sedikit  sebanyak dapatlah  gak merasai apa erti kemerdekan.Sekarang ini sudah 23hari mereka berpuasa...perghhh...biasanya kalau aku bersama saudara-mara dan adik beradik di KL memang kena cari pelita..tak kiralaaa macamana  bentuknya pakai tin  susu ke,buluh  ke atau beli kat  kedai...kalau boleh  biarlah  kreatif...sejak dari dulu lagi ,sampai je bulan  puasa ada satu malam tu bernama malam  tujuh  likur...sebelum kedatangan malam tujuh likur ni biasanya bapak  aku bertanya samada pelita tak  pasang  ke...memang  aku  dah alert dah perkara  ni  awal-awal lagi,,sebelum kena tanya aku  dah  longgokkan  tin  dan  tempurung untuk buat pelita...bila  aku tak buat  semua  tu bapak  aku  akan buat...tapi  bapak  aku  buat  canggih sikit....dia  pakai  lampu  warna-warni berkelap-kelip....kalau  aku  ada  di rumah  memangler  keje aku  kena gantung lampu tu....kira ikut selera yang okey  saje sudah....Tetapi kali ini....[""part  nie  yang  maleh nak story sbb  ader  touching skit""]aku keseorangan kat Kedah... lampu Likur pun tak payah nak buat.."[."hehe..kira merdeka la  tu...""]  bulan  puasa pun aku  tak dapat berbuka puasa  sesama keluarga..rasa puasa aku macam tak ada erti jer,,apa taknya...setakat seperti  aku tak  balik berpuasa  atau  raya bersama mereka mungkin tak penting  sangat kot tapi  sangat-sangat  bererti...mungkin  ibubapa aku akan lebih  seronok kalau  aku penuntut di luar  negeri maklum je kira  mereka  ni boleh la gak  bantu-membantu  ibubapa  mereka...hehe...['''aku dah merapu  dah'']
Sekarang sudah pun 23 hari berpuasa...7 hari lagi kita sambut  Hari Raya...perghhhh..RAYA  OOOiiii... adeihhhh....sedih jugak menyelubungi aku...sedih bercampur gembira..Pertama sedihnya bulan  Ramadhan  akan  meniggalkan kita..dan gembiranya  tibanya bulan  Syawal untuk bersyukur bertahmid kepada Allah  Taala.Kalau  masa kecil dahulu bila tiba raya  pastinya telinga  aku  kedengaran suara bapak aku  bertakbir di telinga  kanan  aku  sebab  nak kejut  aku bangun mandi  untuk  berhari  raya...sekarang  ni...kena la  bangun sendiri...huhu...[''' sayu nya  hati  aku...''']
Ada satu perkara wajib  bagi aku kalau  dulu  memang bapak  aku  kena pergi bayar....tetapi  sejak aku  sudah akhil  baligh  kenalah  bayar...bukan  bayar  saman  daa....bayar  Zakat Fitrah mengikut sukatan kadar mana-mana  negeri.Zakat  Fitrah  ini  adalah  wajib  dikeluarkan bagi  setiap individu yang beragama islam setelah dia akhil baligh yang tak  wajib  bayar seperti orang gila,orang murtad,hamba, para amil,kanak-kanak yang  belum akhil baligh,anak  yatim yang tak  berkemampuan(kalau ada tanggungan kena keluarkan zakat  fitrah)  ianya hanya  setahun sekali.Tadi  aku  pergi  bayar zakat fitrah...untuk aku  seorang  je..aku  belum ada  tanggungan lagi.
Inilah yang seronok di bulan Ramadhan ramai umat Islam dapat kita lihat ke Masjid atau surau bagi  mengimarahkan lagi solat sunat  Terawih dan ramai umat Islam bersedekah pada bulan  Ramadhan.Di bulan Ramadhan ini terdapat satu malam hari yang cukup istimewa daripada hari yang lain.Ianya di panggil malam Lailatulqadar.Mengenai malam ni,barangsiapa berdoa pada malam hari lailatulqadar atau sedang dia beramal soleh sudah pastinya ganjaran  yang diberikan oleh Allah Taala cukup besar berbeza dari ganjaran amalan di hari-hari yang lain.perghhhh...seronoknya...akan lebih seronok bila beraya jika ada tanggungan(keluarga)...huhuhu...[''seronok kat mana  ..ntah.. aku pun tahu.."]


No comments:

Post a Comment

Paparan yang sangat popular

Pendaftaran Percuma

Saya sebagai agen yang dibenarkan untuk mengaktifkan MyKad,Kedai dan Agen untuk menyertai Program Mykad Smartshopper.Program ini diperkenalkan oleh Affiliate Junction bertujuan membuka ruang dan peluang kepada mereka yang berminat dalam pengurangan kos perbelanjaan,pengiklanan,menambahkan lagi pelanggan dan pendapatan sampingan atau sepenuh masa.Pendaftaran adalah percuma
Hantarkan
1-NO MYKAD(IC)
2-ALAMAT
3-NO TELEFON
4-NAMA
5-E MEL
6-PILIHAN(mykad,kedai atau agen)
p/s kepada yang berminat memilih daftar kedai atau Agency
a)-Pastikan kedai memiliki sijil SSM dan internet.
b)-tetapkan tarikh dan tempat temujanji(tujuan memberi maklumat lanjut berhubung perkara program yang dimaksudkan)






Followers