Tuesday, May 26, 2015

Hidup dan Mati

Setiap makhluk mempunyai nyawa bagi memaklumkan bahawa mereka Ada kehidupan.Beza antara manusia dan makhluk lain berlandaskan akal dan fikiran yang terbatas.
Jika dihitung dengan nyawa setiap gerak ada ruh yang disebut satu bentuk yang terbatas di fikiran manusia dan satu gerak.Jika ruh tanpa nyawa maka isi kandung dan kafiat akan terbatal begitu juga dengan sebaliknya.
Oleh itu jika makhluk tidak memiliki nyawa atau ruh ia boleh dianggap mati.Kita sedari atau tidak makhluk dikhaskan bagi pembelanjaran atau pengajaran kepada satu makhluk kaum yang lain seperti contoh yang disebut dalam Al Quran surah Ababil.
Surah ITU menyebut mafhumnya yang mana tentera Raja Abrahah dihancurkan dengan burung Ababil yang membawa ketulan Batu dari neraka dengan izin Allah taala bagi melindungi Kota Mekah Dan Kaabah tempat ibadat umat islam yang menyembah Allah.
Pengajaran bagi makhluk yang berakal atau katanama lain sebagai manusia pada peristiwa tersebut agar kudrat dan akal yang Ada atau dianugerahkan oleh Allah yang Maha Pencipta supaya tidak menggunakan kelebihan yang ada bertindak menjatuhkan atau mengaibkan atau menghancurkan tempat ibadat sesama makhluk.Sepatutnya dihormati Dan memahami kesucian hati mereka dalam beragama.
Bagi mereka yang beragama Islam kepada mereka yang mempertahankan agama atau berjihad kerana Allah,mereka ini memiliki ruh yang tidak mati walaupun daripada segi hakikatnya mereka sudah tiada jasad.Seperti yang diperkatakan dalam perenggan di atas satu bentuk yang terbatas.

No comments:

Post a Comment

Paparan yang sangat popular

Pendaftaran Percuma

Saya sebagai agen yang dibenarkan untuk mengaktifkan MyKad,Kedai dan Agen untuk menyertai Program Mykad Smartshopper.Program ini diperkenalkan oleh Affiliate Junction bertujuan membuka ruang dan peluang kepada mereka yang berminat dalam pengurangan kos perbelanjaan,pengiklanan,menambahkan lagi pelanggan dan pendapatan sampingan atau sepenuh masa.Pendaftaran adalah percuma
Hantarkan
1-NO MYKAD(IC)
2-ALAMAT
3-NO TELEFON
4-NAMA
5-E MEL
6-PILIHAN(mykad,kedai atau agen)
p/s kepada yang berminat memilih daftar kedai atau Agency
a)-Pastikan kedai memiliki sijil SSM dan internet.
b)-tetapkan tarikh dan tempat temujanji(tujuan memberi maklumat lanjut berhubung perkara program yang dimaksudkan)






Followers